Votre cerveau et la COVID: la pandémie change-t-elle la nature humaine?

[Cet article est en anglais] With the COVID-19 pandemic persisting for close to a year now, our daily routines and habits have changed dramatically. Those of us working from home have only a short commute from our beds to our desks, which may be convenient, but also reduces our exposure to different environments and blurs boundaries between work and leisure. Those who have lost their jobs or are shouldering childcare responsibilities on top of their work are facing numerous other challenges and changes to their lives, all of which may have lasting consequences. Most obviously, the change in routine due to public health restrictions has resulted in the visible dwindling of our social interactions. Could it be that the pandemic-related shift in our normal routines is also fundamentally changing the way we think and behave as human beings? It might be too early to tell but it’s definitely an interesting question to speculate about.

Combattre la solitude avec les échanges de sagesse intergénérationnels

[Cet article est en anglais] Although physical distancing does not necessarily mean social distancing, as it was first referenced in the start of the COVID-19 pandemic, they are often one and the same. Being social usually means spending time with others in a shared physical space, which is undeniably different than the virtual interactions that have become the accepted norm. Seeing our friends and family from behind a monitor is especially dissatisfying when we are only kilometers apart, and while having hundreds of social media “friends” means that we are in many ways more connected than ever, greater use of social media has actually been linked to increased loneliness.

Science ouverte à l'époque de frontières fermées: comment la COVID-19 démontre qu'une science ouverte est à la fois possible et nécessaire

[Cet article est en anglais] There is a growing movement in the scientific community known as open science that aims to make scientific research fully transparent, reproducible, collaborative, and accessible to all people at all levels of society. In the light of the COVID-19 pandemic, the importance of open science is clearer than ever, and its feasibility is undeniable.

Journée scientifique annuelle 2020 du RBIQ

Malgré une des plus grosses tempêtes de neige de la saison qui a sévi le 7 février, la participation à la journée scientifique annuelle 2020 du RBIQ fut plus élevée que jamais! Presque tous les 220 participants inscrits de partout dans la province qui ont bravé la météo pour assister à l'événement. Certains participants sont même venus de Toronto et Marseille, et bien que l'un de nos conférenciers d'honneur n’a pu être sur place à cause d’annulations de vols, le mauvais temps n'a pas empêché la journée d'être un franc succès!

Le bon côté de l'annulation des conférences

[Cet article est en anglais] COVID-19 has shaken our whole world upside down. Our minds are racing with stress and anxiety as we read the news, worry about our loved ones, and feel pressure to stay productive during this unusual time. Coping with this new situation is extremely taxing and resource-consuming, especially for early-career researchers, as we face increasingly unpredictable futures.

L'école BrainHack

Apprendre à travailler de manière ouverte et collaborative est de plus en plus important [pour ne pas dire nécessaire] en recherche. De plus, l’analyse de données complexes que sont celles de bio-imagerie requiert des connaissances en biologie, en modèles statistiques et en programmation. Ainsi, adopter de bonnes méthodes de recherche tôt dans la formation scientifique est gage de succès. L’école BrainHack Montréal a été fondée sur ces principes par des « neuro-enthousiastes ».

Les femmes et les hommes utilisent-ils différentes régions du cerveau lors de tâches de mémoire?

La perte de mémoire en lien avec des événements personnels et les détails contextuels de ces événements (ce qui constitue la mémoire épisodique) est commune en vieillissant. La mémoire épisodique est le type de mémoire qui nous permet par exemple de se souvenir où nous avons stationné la voiture au centre d’achats, ou encore de se rappeler si nous avons pris nos médicaments ce matin. Elle est étroitement liée au développement de notre identité personnelle, en plus de nous permettre d’apprendre de nos expériences du passé et de planifier le futur.

Qu'est-ce que la bio-imagerie?

[Cet article est en anglais] Bio-imaging is a term used to describe any scientific technique that can be used to look at (or inside!) biological tissue and organisms. This explainer will teach you about some of the many different bio-imaging methods used by researchers across Quebec from the microscopic to the macroscopic levels.

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